Ako rozoznať Headhuntera od bežného personalistu? Ako a prečo s nimi komunikovať?

22.01.2016 14:47

„Dobrý deň Ján. Moje meno je Peter Novák a vo firme Personal Consulting zastupujem nášho partnera. Rád by som Vám predstavil zaujímavú pracovnú ponuku, ktorú práve pre partnera obsadzujeme.“

„Dobrý deň pán S. Zaujal ma Váš profil na LinkedIN a myslím si, že sa perfektne hodíte na pozíciu, ktorú práve obsadzujem pre nášho klienta.“

„Dobrý deň prajem. Váš bývalý kolega MP mi dal na Vás kontakt, nakoľko si myslí, že by Vás mohla zaujímať jedna pracovná príležitosť, pre ktorú hľadáme vhodného kandidáta.“

„Hello Dear Jan. I work for international Executive search company and I would like to talk with you about one very special offer“

„Dear Jan, As a Business Manager of the TOP Executive search desk in Vienna, Austria I am dedicated to the search of management level positions in the region of Central & Eastern Europe.“

„Estimado Jan. We have looked at your resume and we have a job offer that you could be interested in and that should fit with your expectations.“

“Dear Jan, I’m Adrienn D. from Source Executive Recruitment from Budapest and I’d like to call your attention again to one of our thrilling job opportunities based in Prague.”

-

Ak si myslíte, že každú z týchto správ posiela „headhuntingová“ firma, tak si myslíte správne. Viete ako na prvý pohľad rozoznať, či ide o potenciálne skvelú ponuku alebo len o nejaké naháňanie kontaktov do databázy? Viete ako vycítiť, že je treba konať? Čo ďalej robiť, ak ste takýto e-mail dostali? Na tieto a ďalšie otázky skúsim odpovedať v nasledujúcom štruktúrovanom príspevku, ktorý môže pomôcť úspešným mladým manažérom posunúť svoju kariéru tým správnym smerom.

Na úvod by som ešte rád spomenul, že pri mojom delení personalistov nemyslím nič v zlom a nikoho nechcem nijako uraziť, ani slovníkom, ktorý používam pri tomto článku. Je to len môj nezainteresovaný a neobjektívny pohľad na tých, ktorí so mnou alebo nejakým mojim známym komunikovali. Vážiť si treba všetkých a každý môže mať na vec svoj názor.

3 veci, ktoré si všimnúť ihneď po prečítaní:

  1. Jazyk správy
  2. Pozícia headhuntera a firma
  3. Zdroj kontaktu

1

Vždy platí, že ak Vás ako Slováka/Čecha osloví zahraničný „headhunter“, znamená to len jedno: Môže ísť o TOP ponuku, najmä čo sa týka seniority pozície alebo platového stropu. Táto teória sa mi potvrdila niekoľkokrát. Asi pred 6 rokmi sa mi ozvala maďarská konzultantka, ktorá mala od prvého momentu veľmi profesionálny prístup a za prísneho utajenia ma lákala na pozíciu do obrovskej medzinárodnej firmy. Hneď som vedel, že ide o TOP ponuku na trhu. Ak sa dobre pamätám, tak to bolo vôbec prvé oslovenie „headhunterom“, ktoré som zažil. Súhlasil som s telefonickým interview a dostali sme sa až ku tomu, že išlo o kozmetickú firmu, ktorá funguje štýlom multilevel marketingu. V tej dobe som naozaj nechcel odísť z aktuálnej firmy, nakoľko som bol len na pozícii Key Account manažéra sotva 1 rok a ešte som nemal dostatočnú skúsenosť na to, aby som si plný sebavedomia dovolil aplikovať na takúto vysokú pozíciu. Navyše, po zistení detailov som pochopil, že tam je pár dôležitých prvkov, ktoré mi proste vadili. Práca mala základ v ČR, išlo o účasť na množstve víkendových eventov a vystavenie sa obrovským masám publika, čo nebol zrovna môj štýl. Mal som však jedného kolegu, ktorého len čerstvo povýšili na KAM a zistil, že táto práca nie je preňho ideálna, pretože mal obrovský záujem o vzdelávanie iných, o účasť na tréningoch ako školiteľ a prácu s ľuďmi, davom. Nejako zásadne nemusel odísť zo Sales oddelenia do HR, ale chcel to nejako skĺbiť. Súčasná firma mu takúto pozíciu nevedela ponúknuť. Nevidela v ňom tento potenciál a nemala procesy nastavené tak, aby to bolo možné. Preto som tohto kolegu sám doporučil, aj keď neskôr som zistil, že v tej istej dobe kontaktovali aj jeho samého. Kolegovi sa to zapáčilo, on sa zapáčil im a job offer bol na stole. Táto pozícia sa naňho perfektne hodila, robil prednášky, riadil predaj a obrovské množstvo ľudí čerpalo inšpiráciu z jeho príbehu a úspechu. Bola to pozícia v TOP manažmente.

Nedávno ma oslovila opäť maďarská Business manažérka známej svetovej Executive search firmy s tým, že má pre mňa ponuku. Išlo o TOP firmu zo sport fashion biznisu a práca zahŕňala spoluprácu s maďarskými aj slovenskými zákazníkmi známej svetovej módnej značky. To, že nehovorím po maďarsky jej nevadilo, pretože videla výhodu v tom, že mám zahraničnú skúsenosť, aj keď „len“ českú. Zdalo sa mi to divné, no reku veď ona vie, čo robí. Po 20 minútovom telefonáte som usúdil, že nemám záujem robiť z polovice v Maďarsku a z polovice na Slovensku, bez časových možností na home office a slušne som jej povedal, že to nie je tá vyvolená pozícia pre mňa. V tej dobe som ani novú prácu nehľadal, no rád s „headhuntermi“ komunikujem. Tuto sa mi to aj vyplatilo, pretože len náhodou som krátko na to stretol známeho, čo hľadá prácu a ako na potvoru hovorí maďarsky a tento „job offer“ ho zaujal. Nevybrali ho, no viem, že nmi bol vďačný, že som naňho myslel a oplatí mi to možno v budúcnosti podobnou „službou“. Aj tu však platilo, že zahraničná „headhunterka“ obsadzuje relatívne vysokú pozíciu, s atraktívnym popisom pozície v renomovanej firme.

To bolo zopár príkladov z môjho života. Pokúsim sa však vysvetliť, prečo sa pri zahraničnom „headhunterovi“ zväčša jedná o vysokú TOP pozíciu.

Ak si predstavíme to, koľko firmy platia „headhunterom“ za to, že im nájdu toho najvhodnejšieho zamestnanca z trhu, tak by sa nám zatočila hlava. A ak už platím veľké peniaze, tak chcem TOP výsledok. Platí, že „Čím vyššia pozícia, tým vyšší poplatok“. Niekedy aj 30% z ročného platu toho daného zamestnanca. A čím vyššia pozícia, tým väčšie nároky a teda aj záujem na vyhľadávaní tejto pozície spolupracovať s čo najrenomovanejšou spoločnosťou venujúcou sa Executive search. Teraz bez urážky, ale solídne megakorporácie sa nebudú spoliehať na šikovnosť začínajúcich slovenských „headhunterov“, ale radšej vsadia na istotu. Tieto poväčšine zahraničné firmy pôsobiace na Slovensku, využívajúce externý nábor, si na TOP pozície radšej priplatia a je realitou, že tie TOP „headhuntingové“ firmy sídlia v zahraničí a pokrývajú celý región, zväčša skúsenými „headhuntermi“ z Maďarska či Viedne, ktorí majú MBA a študovali na prestížnych školách. Prečo tieto mestá? Veľké „headhuntingové“ firmy zvyknú mať sídlo regiónu práve v týchto mestách a je tiež zvykom, že s veľkými korporáciami majú medzinárodné zmluvy. Ak si firma hľadá niekoho na nižšiu pozíciu, častokrát si dovolí v rámci šetrenia nákladov osloviť aj lokálnu „headhuntingovú“ firmu, na ktorú dostali aspoň 1 odporúčanie. Domnievam sa, že tento "drahý špás" postupne prejde istou koncentráciou. T.j. že sa množstvo všetkých headhunterov mierne zredukuje, ostanú tí najlepší a firmy to budú všetko riešiť viac centralizovane.

2

Možno sa pýtate, prečo slovo „headhunter“ dávam v týchto odsekoch do úvodzoviek. Je to preto, že nie je headhunter ako headhunter. Týmto sa dostávam ku bodu číslo 2. Veľa závisí od toho, akú pozíciu má ten Váš kontakt vo firme. Bežných headhunterov ala TOP personálnych konzultantov nájdete mnohých na Slovensku aj v Čechách. Tí však obsadzujú po väčšine bežné „salesacké“ pozície typu Sales manažér, Key Account manažér či Account manažér/executive. Ide o pozície nižšie ako middle manažment, teda o členov Sales tímov menších či väčších firiem. Tí môžu riadiť obrat povedzme do 1 milióna eur. Sú to také juniornejšie pozície. Oslovuje Vás teda Business consultant personálno-poradenskej firmy, alebo Recruitment manažér či konzultant. Neverili by ste, ale zatiaľ som sa na týchto pozíciách stretol s mladými cca 30 ročnými ľuďmi, upravení vyznačkovaní fešáci alebo profesionálne vyčesané konzultantky v pekných drahých kostýmoch (skúsenosť osobná alebo podľa fotiek). Častokrát ani nemusia robiť aktívny „hunting“ a len čakajú, že sa záujemcovia ozvú na základe pracovnej ponuky sami. Tí najlepší z nich neskôr preberú väčších klientov, väčšie zakázky.

Ak Vás ale osloví Executive search manažér, Business manažér alebo nebodaj Executive Search director, je jasné, že tento pravdepodobne najvyššie postavený „vyhľadávač“ sa nebude zaoberať bežnou ponukou, ale práve tou, ktorá je pre ich klienta TOP, na ktorej mu osobne veľmi záleží. To už nebude juniorná pozícia. Tu môže ísť o pozíciu Seniornú alebo dokonca pozíciu člena TOP manažmentu daného klienta. Ide o veľké peniaze v odmene za nájdenie správneho uchádzača, výber je náročný a zdĺhavý a za žiadnu cenu si nemôže hľadajúca firma zaváhať. Tu už ide o prestíž, že sa hľadanie vydarilo a vytvorí to množstvo pozitívnych odporúčaní a dlhodobý pevný vzťah medzi Executive search firmou a klientom. To sa stalo aj mne. Do aktuálnej firmy ma dostal Executive Search business partner, 2. najvyšší vo firme, skúsený postarší odborník vo svojej oblasti. Geniálny proces začal príjemným telefonátom, neskôr neformálnym rozhovorom v jeho kancelárii v Prahe a následne jasným, ale náročným výberovým procesom, ktoré už viedli členovia TOP manažmentu danej firmy. Všetko som zvládol na jednotku, môj kontakt mi pomohol v správnej príprave a tak trochu ma naladil aj na tú správnu vlnu tak, aby som sa firme ako jeho TOP kandidát dostatočne zapáčil. Platilo opäť to, že vysoko postavený a skúsený „headhunter“ obsadzoval o niečo nižšiu pozíciu než na akú bol zvyknutý a to len preto, lebo v tej dobe jeho firme veľmi záležalo na tom, aby proces bol kvalitný a rýchly. Moja firma už totiž tápala v nájdení dobrého kandidáta. O tom ako som sa konkrétne „predal“ v danom výberovom procese môžem napísať viac neskôr.

A teraz, myslíte si, že je dôležité poznať o akého „headhuntera“ vlastne ide? Samozrejme, že áno. Po 1., budú od Vás vyžadovať maximálne profesionálny prístup, po 2. môžete sa baviť pri vyššej pozícii o vyššom plate, po 3. aj v prípade neúspechu si môžete vytvoriť dobré meno v TOP vyhľadávacej firme, po 4. takéto ponuky sú horúce a žiadané – je viac než vhodné o ňu bojovať od samého začiatku. S dôvodmi by som ešte mohol pokračovať, no je nad slnko jasné, že Vám to hlavne uľahčí voľbu vynaloženia energie do tej správnej ponuky. Na reagovanie na všetky ponuky totiž nemáte čas. Ako typický „salesacký“ zamestnanec máte veľa práce a málo času. Na pohovory treba byť pripravený a naladený.

3

Ak sa ešte vrátim ku bodu 3, a to čo si treba všimnúť ihneď po prečítaní správy o pracovnej ponuke, tak zdroj kontaktu je podľa mňa tretia najdôležitejšia známka dobrej ponuky. Ak Vás odporúčal známy, už asi tuší, že ide o dobrú ponuku a preto je pravdepodobnejšie, že sa na ňu oplatí reagovať. Ľudia vo svete sales, veľká sieť súčasných či bývalých kolegov, si nezvyknú preposielať každú jednu ponuku. Vedia, že ak budú preposielať a odporúčať len tie najlepšie, tak sa im to vráti a sami nebudú zahltení rôznymi ponukami preposlanými od svojich akože „skvelých“ kolegov. Ak má „headhunter“ kontakt od nejakého Vášho známeho, väčšinou to uvedie už pri 1. kontakte s Vami. Samozrejme, stane sa aj to, že nejaký kolega predsa odporúča všetkých a preto ak máte záujem reagovať len na tie TOP ponuky, je dobre sa riadiť prvými 2 bodmi. Podľa jednej mojej dávnejšej skúsenosti, je naozaj skvelý pocit, ak nejaký známy, ktorý je nedocenený vo svojej súčasnej firme, sa dostane vďaka Vášmu odporúčaniu do firmy s oveľa výhodnejšími podmienkami či už čo sa týka platu alebo povýšenia na seniornejšiu pozíciu. Niektoré "headhuntingové" spoločnosti mávajú aj tzv. "refer a friend" bonus a za Vaše úspešné odporúčanie poskytujú bonus vo forme peňažnej odmeny, alebo odmeny vo forme poukážok.

Ak si to zhrnieme, predpokladám, že s niektorými bodmi nemusí skúsený kandidát alebo konzultant či headhunter súhlasiť, totiž výnimka potvrdzuje pravidlo. Stane sa aj to, že na prvý pohľad nenápadný e-mail skrýva luxusnú ponuku, ktorú si všimnú len tí, ktorí poznajú aj iné pravidlá, nielen tieto 3. O tých ďalších dôležitých pravidlách napíšem viac na konci tohto článku.

Ako to vyzerá ak Vás kontaktuje bežný personalista?

„Vážený pán S, zastupujem personalno-poradensku spolocnost L&M, spol. s r.o., ktorej hlavnou ulohou je predselekcia kandidatov pre nasich klientov.“

„Dobrý deň prajem. Rada by som si Vás pridala do siete na LinkedIN. Personálna konzultantka T.S.“

-

Toto sú len 2 najčastejšie prípady, kedy viete, že síce nepôjde o TOP pracovnú ponuku, ale na druhej strane, akýkoľvek kontakt na LinkedIN je lepšie mať ako nemať. Totiž, nikdy neviete, kedy ich budete potrebovať a zháňať ich by zbytočne do budúcna zobralo drahocenný čas. Buď si niekto z bežných pracovných agentúr len vytvára tzv. pool kontaktov, alebo sa snaží robiť obrovský nábor, predselekciu, aby si neskôr mohol ľahšie nájsť vhodného kandidáta pre svojho klienta. Stáva sa aj to, že na 1 pozíciu hľadajú v rámci 1 firmy viacerí kolegovia, ba dokonca, že 1 pozíciu obsadzujú až 2 rôzne personálne spoločnosti.

Je aj iný dôvod prečo je dobré mať týchto ľudí v spojení na LinkedIN alebo mať na nich hoc iba kontakt. Povedzme príklad, že máte známeho, ktorý je v Sales ešte neskúsený, no Vy viete, že je skvelý kandidát. Sám si už nevie pomôcť a poprosí Vás ako skúseného známeho, človeka v brandži, aby ste mu nejako pomohli. Šmahom ruky môžete pozrieť ponuky práce týchto konzultantov na LinkedINe, ba čo viac, môžete sa s nimi spojiť a osobne odporučiť svojho známeho. Nie každá ponuka pre Vášho známeho sa dá nájsť na profesii a nikdy neviete, kto koho hľadá a každá takáto pomoc Vám dodá príjemný pocit, že ste niekomu pomohli.

Poďme ale späť ku ďalším pravidlám pri komunikácii s „headhuntermi“ tak, aby Vám náhodou neušla nenápadná TOP ponuka.

ON TOP

Základným pravidlom je:

Komunikujte s každým „headhunterom“

Nemyslím tým to, že máte pri každej ponuke prejsť celým výberovým procesom až kým neprídete na to, že to bola strata času. Znamená to len to, že je viac než dobré na každú ponuku reagovať krátkou správou, či máte alebo nemáte záujem. Ak nemáte záujem, možno poznáte niekoho, kto by mal. Ak máte záujem a chcete zistiť viac, nemusíte nikam chodiť. Zväčša Vám základné informácie vedia „headhunteri“ podať telefonicky a Vy ihneď zistíte, či ide o nejakú zaujímavú ponuku. Niekedy sa na webe ich firmy dá táto ponuka nájsť dokonca skôr než sa s nimi telefonicky spojíte a pár styčných vecí si viete naštudovať vopred. To sa mi aj stalo pred pár dňami a bolo fajn si pripraviť pár otázok vopred. Myslím si, že odpovedať jednou krátkou správou a prípadne zažiť krátky telefonát Vám neublíži, ani Vás nijako neohrozí v súčasnej pozícii. Veď treba mať oči otvorené. Zároveň, žiadni „headhunteri“ nepoužívajú také nejaké skryté triky ako zvyknú robiť finanční poradcovia a poistní makléri, takže ide o obojstranne príjemný rozhovor. Proces môže fungovať aj tak, že najbližšie stretnutie je ešte s „Headhunterom“ a je fajn si ho získať a osobne sa dohodnúť, či má zmysel stretnutie s klientom. Na takéto stetnutie môžete prísť aj improvizačne, t.j. nepripravený. Stačí byť sám sebou, no samozrejme, vedieť, čo chcete, pretože jedna z prvých otázok headhuntera je často "Čo by bolo Vaším motívom odísť?" a tam je potrebné dať jasnú odpoveď.

Ďalším dôležitým pravidlom je:

Zažite si výberový proces na vlastnej koži

Možno si myslíte, že na to nie je čas a keď nejde o na prvý dojem TOP ponuku, je to zbytočné. Avšak, po prvé, ak nejde o TOP ponuku, nemusíte tam ísť. Ak cítite, že to je ONO, že je to potenciálne taká ponuka, na akú čakáte, avšak je málo času, stále platí, že nemáte čo stratiť (aj keď na tom pohovore maximálne pohoríte). Je na nezaplatenie si po niekoľkých rokoch zabehaného zamestnanca opäť vyskúšať výberový proces mimo svojej firmy (aj keď v súčasnej firme tiež môžete zažívať z času na čas interný výberový proces). A tu je ten háčik. Je to skvelá skúsenosť, ktorá Vám buďto:

  • pomôže byť lepším na výberovom procese v budúcnosti v rámci interného povýšenia,
  • pomôže byť tým najlepším kandidátom pri budúcej TOP ponuke.

Predtým, než som zmenil môjho bývalého zamestnávateľa som bol tak veľmi nalomený na jednu pracovnú ponuku, že mi ešte dlho bolo ľúto tohto kvázi neúspechu. Kvázi preto, lebo to vnímam pozitívne a dalo mi to veľa. Zažil som si totiž celý výberový proces a až po mojom rozhodnutí tá ponuka padla. Stretol som sa s obchodným riaditeľom veľmi známej medzinárodnej firmy a mali sme príjemný rozhovor o autách, o koníčkoch, práci. Dokonca sme sa stavili, že prídem na rozhovor s ním iba ak Felix Baumgantner skočí úspešne z vesmíru na Zem. Myslím, že som ho zaujal a doteraz myslím na to, čo by bolo „keby“ ... Bol na mňa veľmi dobrý ohlas a do budúcna som ostal v „poole“ vhodných kandidátov na budúce pozície. Odmietol som ich ponuku opäť z istých zásad, ktorých som sa držal pri výbere možného budúceho zamestnania. Dynamická seniorná pozícia si navyše vyžadovala opäť aktívnu účasť na tvorbe siete biznis kontaktov a vzťahov na rôznych spoločenských eventoch, aj počas víkendov a z rodinných dôvodov to nebolo nič pre mňa.

Často nepísané pravidlo - Vaša cena stúpa

Mimochodom, uvedomujete si, že Vaša cena časom stúpa? Čo myslíte, stúpa len tým, čo ste dokázali vo firme? Alebo tým, koľko máte podriadených?

Domnievam sa, že odpoveď je nie. Vaša cena stúpa nielen samotnými skúsenosťami, výsledkami a „nabehanými“ rokmi praxe, ale aj tým, že o Vás trh práce má záujem. Ak ste žiadaný, chodia Vám ponuky, máte prehľad, môžete to jednoznačne spomenúť pred svojim šéfom a citlivým spôsobom si požiadať o zvýšenie platu. Prečo?

Jednoducho nie ste amatér a viete, že všetky veci majú svoj zmysel a ak ich kandidát vie čítať a využiť, posúva svoju kariéru tým správnym smerom a zdvíha svoju cenu vo firme, ale aj na trhu práce už len tým, že sa vie správne predať. Mnohí si myslia, že svoju kariéru môžu budovať len v tej 1 firme, ktorej je verný a lojálny. Nie je to úplne tak. Domnievam sa, že ak raz niekto pracuje 15 rokov v korporácii, tak je úplne jedno, či za tie roky vystriedal 2 alebo 3 firmy. Je na každom jednotlivcovi ako si tú svoju kariéru bude budovať a myslím si, že je až príliš pohodlné sa spoliehať na to, že v 1 firme ostanem 15 rokov a to mi zabezpečí tú najlepšiu kariéru. Poznám mnoho takých z predošej firmy, ale aj z aktuálnej a možno to tí moji (bývalí) kolegovia ani nemysleli v zlom. Totiž tieto 2 cesty budovania kariéry majú isté spoločné výhody, ale aj nevýhody. Ak však počas celej dlhoročnej kariéry nemáme oči otvorené a nezaujímame sa o svet okolo nás, nemôžeme očakávať, že bude všetko dokonalé. Zmena je život a je úplne normálne zdvíhať svoju cenu rozumným vystriedaním zamestnávateľa v správnom čase. Podobne ako futbalisti, ktorí sa nie vždy riadia len peniazmi, ale aj láskou ku klubu, mestu, krajine, no príde raz čas, keď idú ďalej a svoju futbalovú kariéru vynesú do nových rozmerov.

O tom, akú máte cenu by som rád napísal samostatný článok.

Keď sa vrátime späť ku podstate „headhuntingu“ a jeho rozlíšení od bežného recruitingu, tak ak sa budete riadiť týmito jednoduchými pravidlami (ktoré ani zďaleka nie sú kompletné a sú len podľa môjho názoru tie najdôležitejšie), budete:

  • mať prehľad o trhu práce a TOP ponukách,
  • vedieť ako reagovať na Vami zvolené ponuky,
  • si vytvárať správny prístup a imidž medzi „headhuntermi“,
  • môcť pomôcť Vašim známym,
  • pripravení na najdôležitejší krok vo svojom pracovnom živote a tým je:

Získanie tzv. DREAM JOB (práce snov)