Home office - všetci ho chcú, no mnohí sa ho boja

25.04.2016 10:22

V posledných rokoch zaznamenal home office na Slovensku veľký rozmach. Nebudem písať o štatistikách, pretože ich neviem. Pracujem však už takmer 3 rokz na permanentnom home office a viacerí sa ma pýtajú, aké to je, či sa dá takto pracovať neustále a čo je kľúčom k tomu, aby sa môj životný a pracovný štýl poctivo zladil a fungoval tak ako má. Nemám na to úplne jasnú odpoveď, no skúsim to na základe vlastnej skúsenosti opísať a čitateľ si môže vytvoriť názor, čo je dobré a či by to inému za to stálo.

V 1. rade, môj hlavný odkaz pre tých, čo chcú budovať svoju kariéru - NEPRACUJTE NA HOME OFFICE PERMANENTNE. Z viacerých zdrojov, čiastočne aj z vlastnej skúsenosti, dlhodobý home office neprospeje Vašej kariére. Prečo?

1. Na rozvoj kariéry musíte byť denno-denne konfrontovaný zo svojim šéfom, tímovými kolegami a vedením,

2. Aj keď je Home office teraz tzv. Boom, ešte potrvá dlho, kým si na tento štýl práce akákoľvek firma naplno zvykne,

3. Ľudia (Vy a Vaši kolegovia) na to nie sú proste ešte pripravení (a aj preto píšem tento článok).

Nedávno som čítal jeden článok s titulom "Don´t work at home office, it kills your career". Už podľa názvu môžete usúdiť, že hovorí za svoje a Home Office neodporúča, práve vzhľadom ku rozvoju kariéry. Ďalej je mnoho článkov alebo vtipných ilustrácií, ktoré prezentujú buďto obrovské výhody Home Office alebo, naopak, hovoria o obrovských nevýhodách takéhoto spôsobu práce. V mnohých som sa našiel aj ja. Napr. že je super, že:

- človek nemusí sedieť ráno v aute v zápchach,

- môže pracovať v pyžame,

- môže si navariť čo chce a na čo má chuť,

- sa môže venovať napr. záhrade ako forme odreagovania sa od stresu,

- vidí svoje deti a rodinu častejšie ako mnohí iní zaneprázdnení zamestnanci,

- atď.

Mne osobne počas posledných 3 rokov asi najviac vyhovovalo to, že som si počas dňa mohol dávať rôzne prestávky, či už pre rodinu, alebo prácu na záhrade, a na stretnutia do mesta som chodil zásadne mimo časov, kedy je najväčšia špička. Vďaka tomu som pre prácu mal omnoho viac energie, akokeby som sedel na office, čo som si osobne vyskúšal posledné 3 roky v predošlej práci. Na začiatku sa mi práca z domu páčila, našiel som si istý návyk, cit pre zodpovednú a samostatnú prácu a hlavne som si vybudoval dôveru môjho nadriadeného a tímových kolegov. Nikdy to však nebolo ono a cítil som to hlavne počas tých tzv. teleconference hovorov, kedy človek za sťažených podmienok musí aktívne vystupovať ako sám na jednej strane linky proti väčšine na druhej strane linky. Vtedy pohodlnosť a komfort počas telefonátu nehrali žiadnu rolu a všetci na druhej strane linky očakávali maximálne aktívny prístup. Musím však uznať, že toto mi nikdy nesadlo a osobný meeting je vždy lepší než akýkoľvek Skype či TC. Doba je však taká, že Skype a TC sú v móde už v takmer každej väčšej firme.

Na článku sa pracuje